Sommaren 2005

Detta året hade vi beslutat att åka Four Counties Ring, Shropshire Union Canal mot Chester och Llangollen kanalen. Vi hade tre veckor till vårt förfogande, vilket skulle visa sig att det var gott om tid.

Från Macclesfield Canal tog vi nordvästerut på Trent & Mersey Canaln till Middlewich, därifrån sydväst på Middlewich Branch till Barbridge Junction. I Barbridge tog vi väst på Shropshire Union Canal mot Chester. Här stannade vi ett par dygn, det är ett måste att se Chester.

Från Chester tog vi tillbaka på Shropshire Union Canal till Hurleston Junction, tog till höger på Llangollen canal som vi åkte hela vägen till Llangollen. Stannade ett dygn och tog tillbaka till Hurleston Junction, tog till höger på Shropshire Union Canal till Aldersley Junktion. Härifrån norrut på Staffordshire & Worchestershire Canal till Great Haywood.

Från Great Haywood på Trent & Mersey Canal till Kidsgrove och åter norrut på Macclesfield Canal till Scholar Green som är vår hemmahamn.

Cirkeln var sluten


Här kommer lite av våra intryck från Four Counties Ring , Chester och Llangollen sommaren 2005
Dag 1: Innan vi startar måste vi bara besöka MowCup, Från denna kulle har man en hänförande utsikt över landskapet
Utsikt från Mow Cup
Stoppsluss Green Lock, endast 10 cm men fin som träning för nybörjare (våra gastar Lars o Bette från Danmark)
Trent and Mersey Canal
Första dagen tog vi hälften av Heartbreak Hill. En tuff samling slussar - ofta dubbelslussar för att ge möjlighet för de många båtar att passera. Vi han med 17 denna dag innan vi fortöjde vid Hassel Green och gick på vårt gamla favoritställe The Rumping Donkey för att njuta en kall pint
Bette snyggar till sig innan vi går på puben
Summa dag 1:
Från Scolar Green till Hassel Green
17 slussar
Dag 2: Dagen började med en slussning under M6:an. Man känner sig liten när långtraderna kommar dundrande ovanför huvudet.
Snart inföll lugnet igen och vi fortsatta nerför de sista slussarna på Heartbreak Hill. Väl nere väntade en kall pint på puben vid Kings Lock.i Middlewich
Vi la till för nattan i Middlewich och skickade "grabbarna" iväg för att proviantera. Det går mycke vatten (och öl) i värmen
Summa dag 2:
Från Hassel Green till Middlewich 16 slussar
Dag 3: En lugn dag med få slussar. Vi njöt av solen och värmen och träffade många roliga båtar och djur på vägen
Middlewich Branch Canal
Lunch i skuggan, det kan verkligen bli varmt även i England
Summa dag 3:
Från Middlewich till Calveley 7 slussar
Shropshire Union Canal
Dag 4: Dagens första utfordring var 2stegs trappan Bunbury Staircase Locks. Det var kö till slussen och när det var vår tur träffade vi ett gäng Japaner i en hyrbåt som skulle åt andra hållet. Det tog lite tid att överbevisa dem om att det gick att mötas i slussen, och sen blev skepparen mycket överraskad när slussportarna öppnades och vi dök upp ;-) Han hade inte hört samtalet som föregicks på land om att man kunde mötas i slusstrappan.
Båtar vid Former Mill
Vid lunchtid fick kockarna brått med att steka ägg och bacon - och ge mat till hungriga svanar
Efter lunch la vi till vid Wharton Lock. Nu gick turen vidare till fots upp på Beeston Castle
Beeston Castle - ligger på en klippa 500 fot över landskapet och stammar från 1200-talet . Mycket sevärt
Efter turen till Beeston Castle hade vi verkligen gjort oss fortjänta av en kall Guiness på Shady Oak. Vi hade planeret att stanna och äta på puben men kocken dök alldrig upp, så vi fick fortsätta till Egg Bridge där var det näste matställe (sensmoral: ha alltid extra proviant i båten)
Summa dag 4:
Från Calveley till Egg Bridge 6 slussar
Dag 5: Redan innan lunch var vi i Chester. Vi stannade vid Tesco för att proviantera.och fortsatte sen i kanalen bredvid stadsmuren ner til Tower Wharf där det finns mycket fina tilläggsplatser
Gåsamarsch
För att komma till Tower Wharf skall man igenom en "knixig" sväng där de flesta båtarna får använda bargepolen (=lång träpinne) för att komma runt
I hamnen ligger Telfords gamla "warehouse" - nu dansställe för ungdomar och rätt så stökigt på kvällen
På eftermiddagen var det stadsvandring. Chester är en mycket fin stad med anor från romartiden, men många gamla korsvirkeshus och många spännande butiker.
Summa dag 5:
Från Egg Bridge till Chester 8 slussar
Dag 6: Dagen efter gick vi vandrartur på stadsmuren som går omkring hela staden. Muren stammar från romartiden. Sen var det visit i Domkyrkan och parad med många spännande deltagera genom hele byn
Summa dag 6:
Vilodag i Chester 0 slussar
Dag 7: Nu gick turen tillbaka från Chester. Det finns inte många båtfaciliteter i själva Chester, så vi fick bunkra både gas, diesel och vatten på vägen tillbaka. Som tur var han vi precis till servicestället vid bro 113 innan de stängde och fick fixat allt
Från Tower Wharf måske man klättra upp för en slusstrappa i 3 steg (Northgate Locks) innan man kan lämna Chester.

Det gäller att ställa slussarna rätt innan man går in den första slussen

Det var sista dagen för våra danska "gastar" Lars och Bette. Lars skulle såklart sluta med att testa vattnet i kanalen ;-)
Summa dag 7:
Från Chester till Shady Oak 8 slussar
På kvällen var vi tilbaka på Shady Oak och denna gången hade kocken mött upp. En av servitörerna på puben erbjöd Lars och Bette lift till Chester nästa morgon där de skulle hämta upp sin hyrbil
Dag 8: Lars och Bette tog solen med sig hem. Resten av turen var det oftast grått och det blev svalare för varje dag. Men det har nu också sin charm att elda i kolspisen ombord ;-)
Vi fortsatte tillbaka till Barbridge Junction och svängde sen av in på Llangollen Canal som börjar med en trappa med 4 slussar. Som tur var fanns det en slussvakt för det var problemer med vattennivån i dammarna mellem slussarna på grund av den torra sommaren.
Vi slutade dagen vid den idylliska Wrenbury Mill
Summa dag 8:
Från Shady Oak till Wrenbury 17 slussar
Dag 9: Vi började dagen med en härlig och stärkande promenad på de många Public Foot Path som finns i området.
Sen blev det lunch på puben vid Willey Moor Lock. Hela puben var fyldt med tekannor i alla dess varianter
Vid Grindley Brook var det tid för nästa slusstrappa. Ett mycket trevligt ställe med en liten kafé där man kan sitta och iaktaga slussningarna
Summa dag 9:
Från Wrenbury till Prees Junction 10 slussar
Dag 10: Vi övernattade vid ett mycket fint naturreservat: "Fenn's, Whixall & Bettisfield Mosses". På morgonen blev det promenad genom en del av mossen. Tyst och fint.
Dagen gick lugnt med ganska få slussar. Det var inte heller så mycket båtar som vi hade fruktat.
Montgomery Canal viker av här men tyvärr är ingångsslussen bara öppen några få timmar varje dag, detta på grund av kanalen är inte färdigrestaurerad, så vi fortsatta i stället mot Llangollen.

Nu började landskapet att bli mer kuperat

Llangollen Canal
Summa dag 10:
Från Prees Junction till Chirk 2 slussar
Dag 11: På morgonen började vi med att passera den vackra Chirk Akvadukt och efter det var det Churk Tunnel (417 meter). Detta var porten till Wales
Nästa underverk var den berömda Pontcysyllte Akvadukt från 1795. Akvadukten är 305 meter lång och höjer sig 35 meter över River Dee. Vart tionde år öppnar man bottenproppen för att göra service på akvadukten
När vi hade passerat Pontcysyllte Akvadukten blev kanalen smalare, och sista biten innan Llangollen var det inte plats till möte. Som bilderna visar var det rätt trångt.
Detta är belöningen för en hård dag.
Summa dag 11:
Från Chirk till Llangollen 0 slussar
Dag 12: Efter ett "familjerådslag" beslöt vi att vi skulle ta hela Four Counties innan vi skulle lämna båten i Scolar Green. Så vi satte "full fart" fram (5 km i timmen ;-) och han helt till Waggoners Inn där vi åt en härlig middag
Summa dag 12:
Från Llangollen till Waggoners Inn 2 slussar
Dag 13: Ännu en dag med "full fart" fram.
Vi han dock njuta Telfords runda Slusshus vid Grinley Brook slussarna på vägen
Summa dag 13:
Från Waggoners Inn till Nantwich 19 slussar
På eftermiddagen lämnade vi Llangollen kanalen och styrde söderut på Shropshire Union
Dag 14: Blev det slussning i regn. Vi tog hela flighten Audlem Locks (15 slussar) i ösregn. I slutet viste man inte vad som var regn och vad som var svett.
Shropshire Union Canal
När vi kom till toppen på eftermiddagen blev det ändå för mycket med regnen så vi stannade och tände upp i spisen. På kvällen gick vi nerför slusstrappan till fots (mycket snabbare ;-) och åt på Audlem Mill.
Summa dag 14:
Från Nantwich till toppen av Audlem Flight 17 slussar
Dag 15: På morgonen var vi sugna på att ge oss på nästa slusstrappa (Adderley Locks) - i dag utan regn.
Vi gick en tur i Market Drayton för att proviantera - en mysig liten stad
Summa dag 15:
Från toppen av Audlem Flight till Norbury Junction 10 slussar
Dag 16: Grått men tort. En fredlig segeldag med ett par små vandrarturer på vägen
Summa dag 16:
Från Norbury Junction till Coven 1sluss
Staffs & Worcs Canal
Summa dag 17:
Från Coven till Great Haywood 12 slussar
Summa dag 18:
Från Great Haywood till Stone 5 slussar
Dag 19: Stone är en trevlig stad som vi känner sen tidigare. På kvällen gick vi på stan och nästa dag fortsatte vi norrut genom Stoke-on-Trent
Bredvid kanalen i Stoke-on-Trent fanns det tidigere många potterier, I dag är det endast de karakteristiska ugnarna som finns kvar.
Det finns också ett industrimuseum bredvid kanalen. Det ser mycket spännande ut, men tyvär är det svårt att fortöja, så vi fortsatte till den lilla sjön Westport Lake som ligger precis innan Harecastle Tunnel
En kop kaffe i marinan Festival Park
Summa dag 19:
Från Stone till Westport Lake 15 slussar
Dag 20: Genom Harecastle Tunnel på morgonen och sen direkt tilbaka till vår hemmehamn i Heritage Marina på MacclesField Canal. Sanne hann med ett besök på den mycket sevärda Little Moreton Hall medan Mats tvättade båten
Trent & Mersey Canal
Summa dag 20:
Från Westport Lake till Scholar Green 1 sluss
Skolklass på utflykt