Sommaren 2006

I år hade vi 5 veckor till vårt förfogande. Vi beslutade oss för att göra en större runda söderut. Först satte vi kursen mot floderna Severn och Avon och kom denna väg till Stratford-upon-Avon. Därifrån bar det av mot Oxford, men på grund av att det var problem med en sluss i närheten av Oxford så kom vi bara till Lower Heyford. Därifrån vände vi näsan norrut igen och seglade mot Maclesfield med en avstickare till Coventry på vägen.

Här kommer lite av våra intryck från alla kanaler och floder vi passerade på vägen
25-6 (författarens födelsedag)
Från Heritage till Harecastle Tunnel
26-6 Från Harecastle till Stone
Alltid tid till lite prat i slussarna
Gamla arbetarbostäder vid kanalen
Grabbarnas önskebutik (här har jag aldrig fått komma in)
27-6 Från Stone till Penkridge på Staff & Worcs.
28-6 Penkridge till Bratch Locks på Staff & Worcs
"Vägarbete", här satt vi fast när vi skulle passera grävmaskinen
Det är aldrig fel med en Guinness
Aldersley Junction, här är det 21 hårda slussar upp till Birmingham - de får vänta till 2007
Härligt hästliv
På kvällen kom vi till Bratch Locks. En "nästan" äkta slusstrappa där den vänlige slussvakten hjälpte oss igenom.
29-6 Från Bratch Locks till Kinver på Staff & Worcs
Den var djup
Devil's Den, här finns det en grotta stor nog att gömma en narrowboat i klippan
Stourport Junction, Här är nästa kanal upp till Birmingham
Värmebölja i England, soltak behövs när man skall jobba på båten.
På eftermiddagen la vi till i Kinver, en riktig hygglig "bergsby" med många restauranter och kul små butiker. Vi gick upp för Stone Lane och kom till en spännande klippby där husen var uthuggna i sandstensklipporna. Husen var bebodda ända in på 1950-talet
Från klippbyn fortsatte vi upp för Kinver Edge med en fantastisk utsikt över landskapet
30-6 Från Kinver till Holt Fleet på River Severn
Turen från Kinver till Kidderminster var mycket vacker.
Stourport där kanalen möter River Severn var mycket spännande med stora hamnbassänger och många båtar av olika typer
På turen ner till floden passerade man två slusstrappor, som var rätt knixiga att hitta rätt i
Här var det mer än narrowbåtar
Slussarn på floden är stora och bemannade, de vållade inga problem
På kvällen la vi till vid puben The Wharf Inn i Holt. God mat och och en fantastisk utsikt över floden från pubens veranda.
1-7 Från Holt Fleet till Tewkesbury
När vi närmade oss Worcester mötte vi alla dessa roddar
Infarten till Worcester & Birmingham Canal
Gammal ångdriven kran
Tewkesbury ligger där floden Avon möter River Severn. Här fick vi lösa kanallicens för River Avon- 44£ för 14 dagar.

Staden är charmerande med gamla korsvirkeshus och ett otal gränder under en meters bredd.

Denna dag åkte England ut från fotbolls VM, kvällen präglades av sorg!
2-7
Från Tewkesbury till Pershore on the Avon
På Avon var där trängsel, det var vanskligt att navigera mellan alla olika farkoster
Tewkesbury
3-7 Från Pershore on the Avon till Evesham on the Avon
Avon slingrar sig vackert genom landskapet ofta med fina utsikter
På helgerna är slussarna ganska hårt utnyttjade, men lyckligtvis var de bemannade av frivilliga medlemmar från L.A.N.T (Lower Avon Navigation Trust).
4-7 Från Evesham on the Avon till Luddington on the Avon
Gammalt slusshus vid Avon
Vi mötte en lokal dam som kände Tolkien när han var i livet. Hon berättade att Evesham Valley som vi seglade igenom stod modell till Tolkiens Rivendell, där älvorna bor.
Kvällsstämning i Luddington.
5-7
Från Luddington on the Avon till Stratford-upon-Avon
På kvällen kom restaurangbåten från Stratford-upon-Avon på besök
På förmiddagen gjorde vi båten ren ut- och invändigt. Efter lunch började det att småregna, vädret var fortfarande varmt och vi gick den sista biten in till Stratford-upon-Avon.
Slussen från River Avon upp till hamnbassängen i Stratford-upon-Avon.

Här samlas alltid mycket turister som njuter när båtarna och dess besättning kämpar med hänglåsarna på paddlarna och slussportarna

Vi passerade förbi Shakespeare Teatern
"Glassbåten" i hamnen
När vi väl passerat slussen till hamnbassängen fann vi en fin tilläggsplats mitt i city och blev fotograferade av många Japaner,

Här låg vi kvar i två dygn och fick en Dansk besättning ombord.

Under tiden utforskade vi staden där det finns sevärdheter för minst en veckas besök.

Olika grader av koncentration
6-7 Stratford-upon-Avon
Butik fylld med teddybjörnar
Butik f ylld med julpynt
7-7 Från Stratford-upon-Avon till Wilcote
Hanne är lyckligt ovetande om vad som väntar!
Det är ju inte lika hårt för alla
På vissa ställen var det riktigt trångt
Hushållsarbete vid dagens slut
Vi gick en kvällstur till Mary Arden's hus
8-7 Från Wilmcote till Lowsonford
På morgonen gick vi till Mary Arden's hus. Detta är Shakespeare's mors barndomshem. en välbevarad gård från 1600-talet
Det gamla duvslaget
John övervakar vattenpåfyllningen
Denna dag böjade med ägarmöte som vi lämnade strax efter lunch, vi ville komma igenom Harecastle tunneln innan den stängdes för dagen. Detta lyckades också, hittade en fin mooringplats utanför tunneln
Vi är nu på Trent & Mersey kanalen som vi har seglat många gånger. Det var förållandevis tät trafik på kanalen och kö i många av slussarna, men vi nådde ändå dagens mål - Stone
Fortfarande på kända kanaler så vi gjorde inte så många pauser. Snuskregn och kallt det mesta av dagen
Mycket fint landskap omkring Wolverhampton med fina utsikter
Dagen ägnades åt rundvandring i staden

Dagen började med en shoppingrunda, Efter lunch lämnade vi staden och gick upp för Stratford Canal till Wilcote

Vi hade 15 slussar framfär oss fördelat på 6 km så vår nya besättning fick lov att arbeta för födan redan från första dagen

9-7 Från Lowsonford till Hatton Locks
På dagens etapp passerade vi tre Aqvadukter
John berättar historier
Kingswood Junction här möts Stratford Canal och Grand Union Canal "nästan" förbunden av Lapworth Link
Denna man mötte vi i slussen spelande på sitt "alphorn", han berättade att ekot var fint i de tomma slussarna
Dessa bänkar var uppställda vid kanalsidan på Lapworth Link. Här blev det lunch i det gröna
Shrewley Tunnel 443 yards. Det speciella med denna tunnel är att towpathen går i ett eget rör.
Dagen slutade vid toppen av Hatton Locks och en läcker middag på den lokala puben
10-7 Från toppen av Hatton Locks till Warwick
Här bodde faktiskt en familj
Hatton Locks är imponerande slusstrappa med 21 breda slussar, höjdskillnaden är 146 fot.
Här pustar Sanne ut efter dagens slit.
På eftermiddagen kom vi till Warwick. En fin liten stad på toppen av en backe där man hade utsikt över landskapet. Staden sägs ha den finaste medelåldersborgen i England, men den besökte vi tyvärr inte
På kvällen blev det middag på Cape of Good Hope
11-7 Från Warwick till Radford bottom lock
På Kate's Boats iWarwick tankade vi diesel och tömde toatanken.
När damerna gick på shoppingtur i Leamington Spa passade jag på att måla över lite skavanker.
På vintern läser vi tidningen Canal boat framför brasan och drömmer om kommande sommarturer
12-7 Från Radford Bottom Lock till Napton Junction
När slussporten är otät kan det ta tid att tömma slussen
Dagens första 10 slussar hade vi sällskap med Harmonie och plötsligt hamnade Hanne på fel båt, men Hanne verkade inte som om hon hade tråkigt ihop med John som den engelske gentleman hette.
Lunch på Blue Lias, mysigt ställe med mycket folk
Efter lunch var det trängsel i Stockton Locks. - en trappa på 8 slussar och 54 fot
13-7 Från Napton Junction till Fenny Compton
Nu vände vi söderut mot Oxford och här blev kanalen smal igen. Efter några få slussar på South Oxford Canal blev det meandersvängar över toppen resten av dagen.
14-7 Från Fenny Compton till Banbury
Det är inte alla damer som är lika vackra
Hus med egen båtplats
Sladdertanter
Det är inte varje dag man blir omkörd av en kajak
Postkontoret i Cropredy, en liten by med honungsgula hus
Varje taktäckare syr sitt eget mönster
Banbury, en mycket trevlig stad med hamnen mitt emot det stora inköpscentet
Ingångspartiet på en traditionell narrowbåt
15-7 Från Banbury till Lower Heyford
16-7
Från Lower Heyford till Banbury
Meningen var att vi skulle fortsätta ner till Oxford men en slussport som var sönder satte stopp för våra planer. Det blev till att vända i Lower Heyford och gå tillbaka till Banbury.
Sträckan mellan Banbury och Lower Heyford är väldigt vacker.
17-7 I Banbury
18-7 Från Banbury till Fenny Compton
Denna dagen tog vi avsked till John och Hanne och på kvällen ankom nästa gäng Helen, Fredrik och tvillingarna Noah & Hannes på fyra år. Detta var tvillingarnas första stora utlandsresa.
19-7 Från Fenny Compton till Napton
20-7 Från Napton till Rugby
I Braunston där Oxford Canal och Grand Union Canal möts är det trångt på kanalen. Här gick vi en tur i byn och åt lunch på The Mill House som har en jättestor lekplats som barnen älskade.
21-7 Från Rugby till Coventry
Newbold Tunnel 250 yards, hade färgade lampor hela vägen
Introduktionskurs i geocaching
Ibland behöver man vila sig
Hawkesbury Junction. Här lämnade vi North Oford Canal och följde Coventry Arm helt in till centrum av Coventry
Full rulle redan från första dagen, slussar man inte så är det teckning och målning ombord som gäller
Matdax !
Dagen var strålande och fin, ungdomarna var ivriga att komma iväg på morgonen för att prova på kanallivet.
Även en get kan behöva skugga
Första lektionen i slussning
Det kräver sin man/kvinna att manövrera slussportarna
Utslitna skor kan användas till mycket
Denna orm fann vi i en av slussarna
När vi närmade oss Brunstone blev det trångt på kanalen.
Fika i skuggan
Försäljning av kol och diesel
Mor håller ett vakande öga på tvillingarna
Nattbild från hamnen i Coventry
22-7 Från Coventry till Valley Cruisers
I Coventry har man restaurerat den gamla hamnen, det har blivit ett attraktivt område. Här var det tryggt att lägga till, hela området är kamerabevakat.
Efter en rundtur i staden var det dags för ungdomarna att lämna oss, dom styrde kosan mot Birmingham och vi skulle norrut .
23-7 Från Valley Cruisers till Atherton Locks
Dagen började med att jag rensade propeller och propelleraxel från plastpåsar som vi hade samlat upp i Coventry kanalen, det blev rätt många påsar innan jag var färdig.

Innan vi fortsatte hann vi med en cacherunda i omgivningen

Den var tom!
Lagarbete
Brunstone Marina
26-7 Från Fradley Junction till Great Haywood
27-7 Från Great Haywood till Aston-by-Stone
28-7 Från Aston-by-Stone till Festival Park
28-7 Från Festival Park till Heritage Marina
Det är en gammal dröm at få se industrimuseet i Stoke, mem tyvär finns det inga bra tilläggsplatser, så det blev inte denne gång heller.
Harecastle tunnel är enkeltriktad och endast öppen för insegling varannan timme från varja ända. Så här är det alltid båtar som väntar på att bli insläppta.
Slut på en underbar semester. Näste år blir turen med utgångspunkt från Otherton Boat Heaven - vår nya hemmahamn strax utanför Birmingam .
På turen passerade vi 263 slussar, "taktiskt" nog hade vi hjälp på de tyngsta sträckorna undervägs :-)
Skäggdopping, vanligen en mycket skygg fågel. Men denne hade lärt sig att när båtfolket fodrade änder ramlade det alltid lite brödsmular i vattnet. Och där det finns brödsmular finns det fisk - till ungen!
Wolseley Centre är en liten naturpärla med jungelkänsla.
På denna båten fanns det Roses and Castles att köpa i alla dess varianter. Roses and Castles är de traditionelle motiven för utsmyckning av kanalbåtar i England.
Puben "The Plumpudding" liggar vid den gamla raserade Armitage Tunnel
Ogley Junction, här fanns en gång en kanal, men idag används den endast som mooringplats av de lokala
Fradley Junction, ett populärt utflygtsmål för många olika människar. Här finns allt från naturområde med sjöar och fåglar till glassbarer och pubar. På kvällen var här motorcykelträff på puben och mycket folk i rörelse.
Här har också British Waterways ett av deras lokalkontor.
24-7 Från Atherton Locks till Hopwas
Kvällsgrillning, dagens höjdpunkt
25-7 Från Hopwas till Fradley Junction
Frazeley Junction.
På kvällen blev det ale och glass i trädgården på the Tame Otter.