Canal Latéral a la Loire |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Canal Latéral a la Loire är 196 km lång och följar floden Loire från Digoin till Briare. Höjden över havet vid Digoin är 234 m ö.h, vid Briare är höjden 136 m ö.h.
Kanalen var klar för trafik 1838, idag finns det lite frakttrafik kvar, men gott om fritidsbåtar. Kanalen är snabbaste vägen mellan Paris och Medelhavet, och används bland annat av Svenskar som flyttar sina båtar till Medelhavet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Canal de Briare |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Canal de Briare är 54 km lång och förbinder Briare med Canal du Loing i Montargis. Höjden över havet vid Briare är 136 m ö.h, vid Montargis är höjden 83 m ö.h. Högsta punkten är vid Gazonne 165 m. ö. h.
Kanalen var klar för trafik 1642. Det mest spännande stället är de 7 slussarna i Rogny från Henri den IV´s tid |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Här skall vi försöka förmedla några av vår upplevelser och intryck på Canal Lateral a la Loire och Canal de Briare under 14 dagar i Juli 2004.
Vädret kunde ha varit bättre, men man kan inte få allt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denna sommar tillbringade vi första veckan tillsammans med våra danska vänner Bette och Lars.
Vi tog över Decize (båten) i Decize (stad i Bourgogne) och satte kurs mot Rogny. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akvedukten över floden Allier. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dubbelslussen Guétin strax efter akvedukten är 9,23 m hög. Den är tuff att passera | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det finns en del fraktbåtar kvar på Canal Latéral al la Loire - ännu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En av höjdpunkterna på denna kanalsträcka är Sancerre. Orten ligger på en toppen av en kulle och runt omkring odlas vindruvor, som så småningom skall bli till det berömda Sancerre vinet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man möter de "stora grabbarna" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lata och lyckliga dagar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Några bilder från den gamla kanalen som passerade Loire floden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pont Canal vid Briare är en 662,82 meter lång akvedukt som går över Loire | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter akvedukten kommer vi in på Canal de Briare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lars älskar att slussa ;-) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Detta är en av de många sjöarna som vattnar Canal de Briare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Södra infarten till Rogny, med de 7 Écluses i bakgrunden.. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter vi lämnat av våra gäster vände vi själv tillbaka mot Decize (staden). Eftersom vi hade en hel vecka på oss, så stannade vi i Briare några dagar.
Staden är väl värd ett besök. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kajplats fick vi nästan mitt på torget | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Här kunde det slutat illa för tjejern på denna båt, dom kom för nära kanten och fick ett kast på båten som la sig på tvären av kanalen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hamnen i Nevers | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den 14:e Juli, som är Frankrikes nationaldag tillbringade vi i Nevers, Vi passade på att ta en lång promenad längs Loires stränder i det fina vädret.
Där såg vi bland annat de speciella flodbåtarna som används på floden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter Nevere fortsatte vi turen tillbaka till Decize för att lämna över båten till nästa ägare. Själv fortsatte vi med bil till England för att segla 14 dagar med Rivendell.
Mer om detta följer på Rivendell sidan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||