På denna sida skall vi försöka att förmedla lite stämningar och upplevelser på de franska kanalerna. Båten hade vi hyrt av Le Canalous via internet och den uppfyllde alla våra förväntningar
Vi seglade från Chatillon en Bazois till Pontailler sur Saône en sträcka på 332 km och med 105 slussar som var betjänad av slussvakter eller var automatiska. Den beräknade segeltiden var ca 60 timmar och det stämmde ganska bra med verkligheten och med två lata veckor.

Detta är Étourneau. (Staren)


Canal du Nivernais

Vi hämtade båten lördag eftermiddag i Chatillon en Bazois. Efter att vi fått nödiga instruktioner och stuvat in våra saker bar det iväg söderut. Men vi kom inte långt den första dagen, klockan 5 stängde slussarna och vi blev instängada mellan två slussar mitt ute i "ödemarken".
Efter en titt på kartan (som medföljer båten) fann vi till vår glädje att det fanns en creperie i en trädgård ca 1 km bort. Vi tog våra cyklar (som vi hade hyrt) och åkte iväg längs kanalen och fick en underbar kvällsmåltid.
På söndag morgon kom bagaren körande längs kanalen med sin bil och sålde nybakade pain - ingen dålig service i "ödemarken"

Slussar på Canal du Nivernais

Slussarna på Canal du Nivernais är alla manuellt betjänade, många slussvakter var sommarlediga studenter samt en del husmödrar. De var väldigt tacksamma när man hjälpte dem med slussarbetet.
Trädgårdarna vid slusshusen är värda ett kapitel för sig själv, där var väldigt mycket blommor och små trädgårdstomtar.
Slussarna är väldigt lugna på Canal du Nivernais, så skepparen behövde inte jobba så hårt.

Fridfull grillkväll i Decize.

Här möttes Canal du Nivernais med Loire floden.

Vi kan rekomendra ett besök i Decize, den 985 meter långa Promenade des Halles som anlades 1770 är verkligen magnefik

Promenade des Halles
Sedan fortsatte vi en bit på floden Loire och sedan vidare på Canal Latéral A La Loire

Canal Latéral A La Loire

Överallt betade stora hjordar med Charolais kor.

Längs kanalen finns det gott om matställen, en del var permanenta men det finns också tillfälliga som hade köket i en husvagn och "serveringen" under ett partytält. Men god mat och vin fick man på alla ställena sist, men inte minst det kostade inte en förmögenhet.

I Digoin finns en berömd akvedukt, som går över floden Loire. Den är byggd 1834-38 och är 243 meter lång och 11 meter bred

Canal du Centre

Canal du Centre byggdes 1783-1793 som en del av transitvägen mellan Atlanten och Medelhavet. Idag är det sällan man möter några fraktbåtar. Kanalen utnyttjas nu mest av turister i kanalbåtar och stora hotellbåtar.


Till Paray-le-Monial vallfärdar pilgrimmer den första weekend i varje månad. De kommer för att be till den heliga Margareta-Maria Alacoque

Basilikan från 1100 talet är imponerande och ett besök värd.

I Montceau les Mines finns det en del broar över kanalen. Det är bara att dra i ett snöre som hänger över kanalen, så lyfter alla broar och trafiken stannar.
Den gamla gruvstaden Montchanin ligger vid toppen av Canal du Centre. Höjden över havet är 301 meter.

Kanalen får sitt vatten från sju sjöar i detta område.

Nu bär det nedåt mot floden Saône. Slussarna ligger tätare här, de flesta är automatiska, men vi fick ofta tillkalla hjälp när automatiken inte fungerade.

Landskapet är mer kuperad på den här sträckan och utsikten är bedårande.
På vissa sträckor åker man genom vinodlingar och här kan man också köpa vin hos de lokala vinhandlarna


Sista slussen innan Saône

L`écluse de Crissey är inponerande, med en lyfthöjd på 10,4 meter.
Den har ersatt 3 mindre slussar
På andra sidan slussen blev allting större: floden, båtarna och slussarna.
Man känner sig väldig liten när man möter en backande fraktbåt av denna storlek

Chalon sur Saône

I Chalon sur Saône finns det många fina gamla korsvirkeshus, och gott om uteserveringar på gator och torg. Nära hamnen ligger det en gata som på kvällarn förvandlades till en jättelik uteservering.


På floden Saône

Det bev annerlunda seglats när vi kom ut på Saône som var stor och bred och lugn.
I Seurre var där marknad i centrum av gamla staden, här såldes allt från levande höns till getost.
Frilandsmuséet i Seurre
Slussarna på Saône var stora, ca 200 meter långa, man var rätt liten när man var ensam i slussen
Vi lämnade båten i Pontailler sur Saône, där vår bil stod och väntade på oss. Vi hade avtalat med båtuthyrningsfirman att de skulle köra bilen från Chatillon en Bazois till Pontailler sur Saône en sträcka på ca 20 mil på landsvägen.
Det kändes vemodigt att lämna Étourneau efter 14 underbara dagar tillsamman. Allting fungerade problemfritt förutom en avloppspump som inte ville var med mera, men det blev löst på ett varv i Digoin där Le Canalous har kontor och varv.

Historien slutar med att vi blev så bitna av de franska kanalerna och livet omkring, att vi köpte andel i en egen kanalbåt genom Ownerships i England.

Tillbaka